- Lyhyesti projektista - Pedagoginen tausta - Peli - Työpajat - Yhteistyökumppanit -

 

Tarinatalo-pelin logo

Linkki selainpohjaiseen peliin: https://pelaakeksikirjoita.fi/Tarinatalo/index.html 
Selainpohjaisen pelin opettajan materiaali: https://pelaakeksikirjoita.fi/ohjeet/

Go to English page here

  

Lyhyesti projektista

Lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaidot heikkenevät kaiken aikaa. Tarinatalo-projektin tarkoituksena on tarjota mielenkiintoinen ratkaisu huoleen ja luoda virtuaalinen oppimisympäristö, jossa lapset ja nuoret voivat kehittää luku- ja kirjoitustaitojaan pelin keinoin.

Tarinatalo-projektissa tavoitteena on tukea lasten ja nuorten kirjoitustaitoja teknologian innoittamana ja luoda monitieteisesti teknologiaa yhdistämällä eri tieteen aloja, kuten äidinkieli, kasvatustiede ja tietojenkäsittelytieteet (HCI, CCI, IS).

Tarinatalo-projekti on tieteiden välinen yhteistyöprojekti, jossa yhdistyvät kasvatustieteellinen osaaminen ja teknologian suunnittelutaito. Lapin yliopisto keskittyy pedagogiseen taustaan, Oulun yliopisto teknologiseen osaamiseen sekä käyttäjän huomioimiseen, etenkin lasten näkökulma huomioiden, ja Oulun ammattikorkeakoulu vastaa teknisestä toteutuksesta. Tämä projekti on osa Metapilot Factory -projektia, joka on Euroopan unionin sekä Pohjois-Pohjanmaan liiton osarahoittama.

Euroopan unionin osarajoittama ja Pohjois-Pohjanmaa council of Oulu region logot

Tästä nähtävissä projektin koko aikajana yksityiskohtaisemmin (päivitetty viimeksi kesäkuussa 2025). 

  

Pedagoginen tausta

Peli toteutetaan pedagogisten periaatteiden mukaan, jotka nousevat aiemmasta kirjoittamisen opetusta ja pelejä käsittelevästä tutkimuksesta sekä Pelaa, keksi ja kirjoita –hankkeen pilottipeleistä. Nämä periaatteet pyritään mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan designissa ja peliä koodattaessa.

Pedagogiset periaatteet

  • Tuetaan yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta
  • Rakennetaan toimijuutta
  • Tuetaan ideointia ja sepittämistä (tehtävästä ja tekstilajista riippuen) sekä kriittistä lukutaitoa
  • Hyödynnetään immersiota, pelin ja leikin imua, simulaatiota
  • Haetaan monipuolista pedagogista käytettävyyttä

   

Tarinatalo pelit

Pelistä on tällä hetkellä kaksi versiota, toinen selainpohjainen ja toinen VR-laseilla pelattava.

Tarinatalo PC

Kuvitettu yleiskuvaus Tarinatalon selainpohjaisen pelin sisällöstä. Esittelee talon kerrokset ja pelin tehtävät sekä niiden määrän.

Tarinatalo VR

Kuvitettu yleiskuvaus Tarinatalon VR-pelin sisällöstä. Esittelee pelialueet ja -tehtävät ja niiden määrän.


Tarinatalon ensimmäiset versiot on suunnattu 8.-luokkalaisille, mutta tarkoitus on laajentaa peliä myös muille luokka-asteille.

  

Työpajat koulujen kanssa

Oleellisena osana projektia ovat osallistavan suunnittelun työpajat yhteistyökoulujen kanssa, joissa yläasteikäiset oppilaat pääsevät osallistumaan pelikehitykseen. Projektin aikana on järjestetty yhteensä 14 työpajaa, joissa oppilaat esimerkiksi:

  • Loivat pelin taustatarinoita niin kirjoittamalla, kuin askartelemalla
  • Ideoivat pelin keskeisiä elementtejä
  • Testasivat pelin osia sekä pelikokonaisuutta eri kehitysvaiheissa
  • Arvioivat peliä

  

Yhteistyökumppanit

Tarinatalo-projekti tuo yhteen yhteistyökumppaneita eri tieteen aloilta:

  • Oulun yliopisto, INTERACT: Osallistava suunnittelu lasten kanssa, työpajat koulujen kanssa, pelisuunnittelu, projektivastuu
  • Oulun yliopisto, OASIS: Pelisuunnittelu ja -kehitys
  • Lapin yliopisto: Pedagoginen tausta
  • Oulun ammattikorkeakoulu (OAMK): Koodaus, grafiikat ja äänet
Oulun yliopisto, INTERACT Ruut Tikkanen, Jenni Holappa, Essi Lehto, Sampsa Jalli, Minna Kuivas, Matias Annunen, Satu Kiiskinen
Oulun yliopisto, OASIS Juho Mattila, Pasi Karppinen, Sami Pohjolainen, Iikka Paajala, Pihla Siniketo, Topias Poikonen
Oulun ammattikorkeakoulu (OAMK) Mika Määttä, Marko Sellman, Jan Julin, Risto Ihalainen, Juho Posio, Joni Lampela, Joona Karhu, Sami Nousiainen
Lapin yliopisto Outi Kallionpää, Johanna Pentikäinen, Marjaana Kangas