- Lyhyesti projektista - Pedagoginen tausta - Peli - Työpajat - Yhteistyökumppanit -

Linkki selainpohjaiseen peliin: https://pelaakeksikirjoita.fi/Tarinatalo/index.html
Selainpohjaisen pelin opettajan materiaali: https://pelaakeksikirjoita.fi/ohjeet/
Lyhyesti projektista
Lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaidot heikkenevät kaiken aikaa. Tarinatalo-projektin tarkoituksena on tarjota mielenkiintoinen ratkaisu huoleen ja luoda virtuaalinen oppimisympäristö, jossa lapset ja nuoret voivat kehittää luku- ja kirjoitustaitojaan pelin keinoin.
Tarinatalo-projektissa tavoitteena on tukea lasten ja nuorten kirjoitustaitoja teknologian innoittamana ja luoda monitieteisesti teknologiaa yhdistämällä eri tieteen aloja, kuten äidinkieli, kasvatustiede ja tietojenkäsittelytieteet (HCI, CCI, IS).
Tarinatalo-projekti on tieteiden välinen yhteistyöprojekti, jossa yhdistyvät kasvatustieteellinen osaaminen ja teknologian suunnittelutaito. Lapin yliopisto keskittyy pedagogiseen taustaan, Oulun yliopisto teknologiseen osaamiseen sekä käyttäjän huomioimiseen, etenkin lasten näkökulma huomioiden, ja Oulun ammattikorkeakoulu vastaa teknisestä toteutuksesta. Tämä projekti on osa Metapilot Factory -projektia, joka on Euroopan unionin sekä Pohjois-Pohjanmaan liiton osarahoittama.

Tästä nähtävissä projektin koko aikajana yksityiskohtaisemmin (päivitetty viimeksi kesäkuussa 2025).
Pedagoginen tausta
Peli toteutetaan pedagogisten periaatteiden mukaan, jotka nousevat aiemmasta kirjoittamisen opetusta ja pelejä käsittelevästä tutkimuksesta sekä Pelaa, keksi ja kirjoita –hankkeen pilottipeleistä. Nämä periaatteet pyritään mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan designissa ja peliä koodattaessa.
Pedagogiset periaatteet
- Tuetaan yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta
- Rakennetaan toimijuutta
- Tuetaan ideointia ja sepittämistä (tehtävästä ja tekstilajista riippuen) sekä kriittistä lukutaitoa
- Hyödynnetään immersiota, pelin ja leikin imua, simulaatiota
- Haetaan monipuolista pedagogista käytettävyyttä
Tarinatalo pelit
Pelistä on tällä hetkellä kaksi versiota, toinen selainpohjainen ja toinen VR-laseilla pelattava.
Tarinatalo PC

Tarinatalo VR

Tarinatalon ensimmäiset versiot on suunnattu 8.-luokkalaisille, mutta tarkoitus on laajentaa peliä myös muille luokka-asteille.
Työpajat koulujen kanssa
Oleellisena osana projektia ovat osallistavan suunnittelun työpajat yhteistyökoulujen kanssa, joissa yläasteikäiset oppilaat pääsevät osallistumaan pelikehitykseen. Projektin aikana on järjestetty yhteensä 14 työpajaa, joissa oppilaat esimerkiksi:
- Loivat pelin taustatarinoita niin kirjoittamalla, kuin askartelemalla
- Ideoivat pelin keskeisiä elementtejä
- Testasivat pelin osia sekä pelikokonaisuutta eri kehitysvaiheissa
- Arvioivat peliä
Yhteistyökumppanit
Tarinatalo-projekti tuo yhteen yhteistyökumppaneita eri tieteen aloilta:
- Oulun yliopisto, INTERACT: Osallistava suunnittelu lasten kanssa, työpajat koulujen kanssa, pelisuunnittelu, projektivastuu
- Oulun yliopisto, OASIS: Pelisuunnittelu ja -kehitys
- Lapin yliopisto: Pedagoginen tausta
- Oulun ammattikorkeakoulu (OAMK): Koodaus, grafiikat ja äänet
Oulun yliopisto, INTERACT | Ruut Tikkanen, Jenni Holappa, Essi Lehto, Sampsa Jalli, Minna Kuivas, Matias Annunen, Satu Kiiskinen |
Oulun yliopisto, OASIS | Juho Mattila, Pasi Karppinen, Sami Pohjolainen, Iikka Paajala, Pihla Siniketo, Topias Poikonen |
Oulun ammattikorkeakoulu (OAMK) | Mika Määttä, Marko Sellman, Jan Julin, Risto Ihalainen, Juho Posio, Joni Lampela, Joona Karhu, Sami Nousiainen |
Lapin yliopisto | Outi Kallionpää, Johanna Pentikäinen, Marjaana Kangas |