- Lyhyesti projektista - Pedagoginen tausta - Tarinatalo - Työpajat - Yhteistyökumppanit -

 

Tarinatalo-pelin logo

Linkki peliin: https://pelaakeksikirjoita.fi/Tarinatalo/index.html 
Pelin opettajan materiaali: https://pelaakeksikirjoita.fi/ohjeet/

Go to English page here

Lyhyesti projektista:

Lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaidot heikkenevät kaiken aikaa. Tarinatalo-projektin tarkoituksena on tarjota mielenkiintoinen ratkaisu huoleen ja luoda virtuaalinen oppimisympäristö, jossa lapset ja nuoret voivat kehittää luku- ja kirjoitustaitojaan pelin keinoin.

Tarinatalo-projektissa tavoitteena on tukea lasten ja nuorten kirjoitustaitoja teknologian innoittamana ja luoda monitieteisesti teknologiaa yhdistämällä eri tieteen aloja, kuten äidinkieli, kasvatustiede ja tietojenkäsittelytieteet (HCI, CCI, IS).

Tarinatalo-projekti on tieteiden välinen yhteistyöprojekti, jossa yhdistyvät kasvatustieteellinen osaaminen ja teknologian suunnittelutaito. Lapin yliopisto keskittyy pedagogiseen taustaan, Oulun yliopisto teknologiseen osaamiseen sekä käyttäjän huomioimiseen, etenkin lasten näkökulma huomioiden, ja Oulun ammattikorkeakoulu vastaa teknisestä toteutuksesta.

Tästä nähtävissä projektin koko aikajana yksityiskohtaisemmin (päivitetty viimeksi marraskuussa 2024). 

Pedagoginen tausta:

Peli toteutetaan pedagogisten periaatteiden mukaan, jotka nousevat aiemmasta kirjoittamisen opetusta ja pelejä käsittelevästä tutkimuksesta sekä Pelaa, keksi ja kirjoita –hankkeen pilottipeleistä. Nämä periaatteet pyritään mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan designissa ja peliä koodattaessa.

Pedagogiset periaatteet ovat:

  • Tuetaan yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta
  • Rakennetaan toimijuutta
  • Tuetaan ideointia ja sepittämistä (tehtävästä ja tekstilajista riippuen) sekä kriittistä lukutaitoa
  • Hyödynnetään immersiota, pelin ja leikin imua, simulaatiota
  • Haetaan monipuolista pedagogista käytettävyyttä

Tarinatalo:

Kuvitettu yleiskuvaus Tarinatalo-pelin sisällöstä. Esittelee talon kerrokset ja pelin tehtävät sekä niiden määrän.

Tarinatalo-pelin ensimmäinen versio on suunnattu 8.-luokkalaisille, mutta tarkoitus on laajentaa peliä myös muille luokka-asteille.

Työpajat koulujen kanssa:

Oleellisena osana projektia ovat osallistavan suunnittelun työpajat yhteistyökoulujen kanssa, joissa yläasteikäiset oppilaat pääsevät osallistumaan pelikehitykseen. Projektin aikana järjestetään yhteensä 10 työpajaa, joissa esimerkiksi:

  • Luodaan pelin taustatarinoita niin kirjoittamalla, kuin askartelemalla
  • Ideoidaan pelin keskeisiä elementtejä
  • Testataan pelin osia sekä pelikokonaisuutta eri kehitysvaiheissa
  • Arvioidaan peliä

Yhteistyökumppanit:

Tarinatalo-projekti tuo yhteen yhteistyökumppaneita eri tieteen aloilta:

  • Oulun yliopisto, INTERACT: Osallistava suunnittelu lasten kanssa, työpajat koulujen kanssa, pelisuunnittelu, projektivastuu
  • Oulun yliopisto, OASIS: Pelisuunnittelu ja -kehitys
  • Lapin yliopisto: Pedagoginen tausta
  • Oulun ammattikorkeakoulu (OAMK): Koodaus, grafiikat ja äänet
Oulun yliopisto, INTERACT Ruut Tikkanen, Jenni Holappa, Essi Lehto, Sampsa Jalli, Minna Kuivas
Oulun yliopisto, OASIS Juho Mattila, Pasi Karppinen, Sami Pohjolainen, Iikka Paajala, Pihla Siniketo, Topias Poikonen
Oulun ammattikorkeakoulu (OAMK) Mika Määttä, Risto Ihalainen, Marko Sellman, Juho Posio, Jan Julin, Joni Lampela, Joona Karhu, Sami Nousiainen
Lapin yliopisto Outi Kallionpää, Johanna Pentikäinen