Design@School
Focus of our research
- Our long-term research interest is bringing designerly thinking to children, especially to schools (published papers of the topic: e.g. Iivari & Kinnula 2016)
- Making with children
- Better digital solutions through user participation
- Understanding the impact of digitalization on everyday life (e.g. interaction & communication)
- We use nexus analysis as our research strategy as it is very well suited in studying complex phenomena on both micro and macro level
Our aims
- Ensuring suitability, usability, fun, utility, and positive user experiences of ICT - for, with and by children
- Educating and empowering the young generation: design & technology competence, STEM education, civic engagement
- Offering understanding of specific conditions related to children’s participation in technology development
- Integrating digital fabrication & designerly thinking into the education of children, utilizing the Fablab of University of Oulu
Methods and results
- participatory design, discourse analysis, nexus analysis, activity theory, interdisciplinary studies
- examples of material produced in our participatory projects
Contact
- prof. Netta Iivari, associate prof. Marianne Kinnula, university lecturer Tonja Molin-Juustila (firstname.lastname@oulu.fi)
- - - -
Suomeksi
Tutkimuskohteitamme ovat:
- teknologian suunnittelu yleensä ja erityisesti pelien suunnittelu ja ohjelmointi yhdessä lasten kanssa,
- lasten kannustaminen ja kouluttaminen teknologian innovoijiksi, suunnittelijoiksi ja toteuttajiksi
- teknologian käyttö arjessa - sekä kotona että koulussa
Toistakymmentä yhteistyöprojektia eri koulujen kanssa
- Yhteistyökoulujamme ovat olleet mm. Kansainvälinen koulu, Karjasilta, Kastelli, Kiiminkijoki, Myllytulli, Oulujoki, Pateniemi, Ritaharju, Terva-Toppila ja Kempeleen yhtenäiskoulu
INTERACT toimii tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelman sisällä. Jäsenemme tekevät aktiivista yhteistyötä EveLINE-tutkimusryhmän puitteissa myös muiden alojen tutkijoiden kanssa, mm. kieltenopettajien koulutukseen liittyen. Monitieteisyys avaa meille paljon uusia näkökulmia lasten kanssa toimimiseen.