Design@School

Focus of our research

  • Our long-term research interest is bringing designerly thinking to children, especially to schools (published papers of the topic: e.g. Iivari & Kinnula 2016)
  • Making with children
  • Better digital solutions through user participation
  • Understanding the impact of digitalization on everyday life (e.g. interaction & communication)
  • We use nexus analysis as our research strategy as it is very well suited in studying complex phenomena on both micro and macro level

Our aims

  • Ensuring suitability, usability, fun, utility, and positive user experiences of ICT - for, with and by children
  • Educating and empowering the young generation: design & technology competence, STEM education, civic engagement
  • Offering understanding of specific conditions related to children’s participation in technology development
  • Integrating digital fabrication & designerly thinking into the education of children, utilizing the Fablab of University of Oulu

Methods

  • participatory design, discourse analysis, nexus analysis, activity theory, interdisciplinary studies

Contact

  • prof. Netta Iivari, docent Marianne Kinnula, university lecturer Tonja Molin-Juustila (firstname.lastname@oulu.fi)

- - - -

Suomeksi

Tutkimuskohteitamme ovat:

  • teknologian suunnittelu yleensä ja erityisesti pelien suunnittelu ja ohjelmointi yhdessä lasten kanssa,
  • lasten kannustaminen ja kouluttaminen teknologian innovoijiksi, suunnittelijoiksi ja toteuttajiksi
  • teknologian käyttö arjessa - sekä kotona että koulussa

Toistakymmentä yhteistyöprojektia eri koulujen kanssa

  • Yhteistyökoulujamme ovat olleet mm. Kansainvälinen koulu, Karjasilta, Kastelli, Kiiminkijoki, Myllytulli, Oulujoki, Pateniemi, Ritaharju, Terva-Toppila ja Kempeleen yhtenäiskoulu

INTERACT toimii tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelman sisällä. Jäsenemme tekevät aktiivista yhteistyötä EveLINE-tutkimusryhmän puitteissa myös muiden alojen tutkijoiden kanssa, mm. kieltenopettajien koulutukseen liittyen. Monitieteisyys avaa meille paljon uusia näkökulmia lasten kanssa toimimiseen.